سبتمبر 28, 2021

اخبار تحيا مصر

جريدة ورقيه وموقع الكترونى

ابتسموا.. وابعتدوا عن العبوس

ابتسموا.. وابعتدوا عن العبوس
بقلم ولاءخالد
بنت ذهبت لأمها تشتكي ، مر الحياة وصعوبتها ،وعدم القدرةعلي التعامل معها صمتت الام لحظة ثم اخذت البنت الي المطبخ وجابت ثلاث اواني طبخ
وضعتهم علي النار وملأت كل واحده منهما بالماء وتركتهم حتي الغليان.
وضعت في الأولى بطاطس، والثانية بيضة والثالثة بن ،
وتركتهم عشرين دقيقة كاملة
اخذت البطاطس وضعتها في طبق ثم اخذت البيضة ، وضعتها في طبق اخر ثم اخذت البن وضعته في فنجان ،
ثم سألت الام البنت ماذا تري امامك؟
أجابت: البنت اري بطاطس وبيضة وفنجان بن
طلبت الام من البنت ان تلمس كل واحده وتقول ماذا تري؟
لمست البنت البطاطس وجدتها طرية جدا ثم لمست البيضة وجدتها صلبة وتمت النضج
ثم نظرت الي البن رئحته قوية وجميلة، ابتسمت البنت وقالت:
يا امي ماذا يعني هذا؟
ردت الام قائلة:البطاطس والبيضة والبن اتحطوا في نفس الظروف البطاطس كانت قوية جداً في الأول انما بعد الميه المغلية بقت طرية جدآ وضعيفه
البيضة كانت ضعيفه جدآوسهلة الكسر انما بعد الميه المغلية بقت صلبة وقوية جدا وقلبها قوووي جدا لا تنكسر بسهولة
البن بقي كان مميز جدا لما دخل في الميه المغلية غيرها تماما جعلها مميزة وجميلة وعمل منها حاجه تانية خالص اسمها قهوة،
انتي بقي مين فيهم ؟
بطاطس ولا بيضة ولا بن؟
لما بيحصلك مشاكل في حياتك بتكوني ازاي؟
بتضعفي ولا بتقوي ولا بتاخدي الأمور ازاي !
ولا بتاخدي الظروف دي وتعملي منها حجات جميله.. هتفضل تحصل مشاكل حوالينا وهاتفضل تحصل لنا لكن الحاجه المهمة
ان المشاكل دي لا تعش جوانا وتأثر فينا بشكل سلبي انتي اقوي اتحدي عبري عن نفسك
إن العبرة تكمن في ان الأحجار التي تعرقل تقدمنا ، نبني بها سلم نصعد به إلي النجاح
وتحقيق الأمال.. حتي في الطبيعة، فنحن لا نشتم رائحة بخور ذكية إلا غمست في النار، والمثل يقول :مافيش حلاوة من غير نارNo gain without
قد تكون صورة لـ ‏شخص واحد‏