ديسمبر 1, 2021

اخبار تحيا مصر

جريدة ورقيه وموقع الكترونى

عيد الحب

عيد الحب
الشاعر : أمير العربى
فى عيد الحب لـنتفق على أننا سنختلف كثيرا لكننا لن نفرط بهذا الحب الجميل بيننا، ومهما اختلفنا سـنجعله نقطة نعود إليها لنتفق.
فى عيد الحب هنالك شخصان مليئان بالأضرار، يتركان العالم جانبا، ويحاولان ترميم بعضهما البعض، بهدوء و رقة وعذوبية.
فى هذا الوقت ماتغيبوش عن اللي بتحبوهم مدة.. غيب غيب وإسأل.. الغياب مع طوله بيقلل اللهفة وبيخلي جزء فى القلب ينطفي.. محدش مكانه محجوز غير بالقرب والأفعال.. الغياب بيقسي، وبيبني حواجز.
لو شايف أن فيه حد بيحبك وبيبذل عشانك مجهود، قدر تعبه وحبه وتمسكه بك وأنه كام مرة كان زعلان منك بس دخل يكلمك عشان مش عاوز يخسرك قدر كل ثانية في علاقتك باللى بيحبوك عشان مكنش سهل ابدا عليهم يعملوا كده مش لازم تقدم نفس اللي بيتقدملك بس علي الاقل أنت مجبر تقدره وتحترمه وتحسسه أنه كفاية بالنسبالك.
هو فعلا اللي بيحب حد بجد بيستحمل وبيفضل مكمل معاه للآخر .. بس مش لما يكون الطرف التاني مقدر كده… ولا يبقى كله في الفاضى !.. أكيد من هنا تبدأ الغربة.
اخاف يا عزيزتى أن نعود غرباء أن نفترق بواسطة حماقتنا ، أخشى على نفسي عمرا لا أكون فيه بجانبك ، أن أنظر إلى محادثات هاتفي فلا أجد اسمك في وسط الضحك الذي يغمرنا ، والأيام التي تسير بنا كالبرق ، تخيفني فكرة العودة إلى زمن يخلو منك فبحق الذي جمع بيننا لا تتخلى.
والحقيقة.. أنه لا ضمانات لأي شيء مهما تفانيت من شدة الحرص ليحدث على نحو معين.. الضمان الوحيد هو النية، إن أصلحتها فقد ضمنت ألا يضيعك الله.
فليس كل من قال لك وداعا .. أرادك أن تغلق الباب خلفه ربما كان يختبر لهفتك .. “على فراقه”.
عيد حب يجمعنا ولا يفرقنا كبنى آدمين.
قد تكون صورة لـ ‏‏سماء‏ و‏نص‏‏